Zábava

Ako sa zrodil plán k vytvoreniu vôbec prvej videohry

Call of Duty, GTA, Need for Speed,… tieto pojmy sú dnešnej generácii určite veľmi dobre známe. Vravíme o populánych a ceslosvetovo hraných videohrách. Ale ako k tomuto fenoménu vôbec prišlo? Tieto série neprišli iba tak, bez určitého podnetu či nápadu. Asi vieme, že videohry prešli dlhými rokmi vývoja, pre dnešnú generáciu sú ako "retro" označované už hry z obdobia Xboxu 360 či Playstation 3. Ale pokiaľ si chceme objasniť, ako vznikol vlastne ten podnet pre zábavu s názvom videohry, musíme sa vrátiť ešte oveľa, oveľa rokov nazad a do ich oveľa, oveľa primitívnejšej podoby.

videohra

Musíme začať rokom 1958!
•         V tomto roku istý vedec trávi čas prácou pri nemotornom a veľkom počítači. Počítač pôsobí odpudivým, náročným dojmom, no na jeho monitore svieti akési malé svetielko. Práve toto svetielko sa stalo tým podnetom, ktoré nám prinieslo videohry. Neveríte? Presvedčím vás.

Dotyčný vedec si dopraje chvíľu oddychu pri ktorom sa zamyslí, že týmto svetielkom na monitore by mohol hýbať, ak by k počítaču pripojil vhodný zdroj jeho ovládania. Popri práci a prestávke sa tak venujme svojmu vlastnému projektu, skonštruoval vôbec prvý ovládač disponujúcu páčkou. Takýto ovládač pripojil k počítaču, pohne páčkou a hľa, svetielko mení svoj smer presne tam, kam vedec otáča páčkou na ovládači. Vynález bol niečim úplne novým a zaujal i jeho kolegov.

hra

O akejsi videohre s logikou však môžeme vravieť až v roku 1972, kedy pomocou tohto patentu vychádza oficiálna videohra s názvom Pong. Svetielko v úlohe loptičky je rozšírené o dva hranoly po bokoch. Svetielko sa tentokrát už hýbe automaticky a hráč pomocou ovládača s páčkou ovláda práve dva nové doplnky, teda hranoly. Cieľom hry je ovládať hranolmi tak, aby zachytili skákajúce svetielko a následne ho odrazili. Hra je dokonca vhodná pre dvoch hráčov a zaujme nejedného človeka. Narastajúcim záujmom vznikne i nápad, ako túto zaujímavosť speňažiť. Hra Pong chytí podobu malého čipu, ktorý sa vsunie do množstva nových zariadení, zvaných ako arkády. Hráč môže hru hrať dovtedy, pokiaľ do arkády hádže svoje peniaze. Arkády sa po čase zmenia na domáce herné konzoly a čipy dostanú podobu kazetky.